If I had known that this image would leave such a large impression on my current and future work, I might have chosen a more congenial or fathomable visual. Yet reality works differently”, Zoe Schoonbrood kunstenares.

“Als ik toen had geweten dat dit beeld een enorme indruk zou achterlaten op mijn verdere en huidige werk had ik misschien een toegankelijker visueel beeld moeten kiezen. Maar helaas werkt dat toch anders”.

 De esthetische wereld van Bryan Claessen en Zoe Schoonbrood.

Op een zonnige zondagmiddag in Maastricht bezoek ik vandaag een expositie van Sittardenaar Bryan Claessen. Samen met zijn Belgische vrouwelijke collega Zoe Schoonbrood organiseren zij samen tussen 15 april en 13 mei 2018 een expositie met de naam “Underneath”.

De Breulingenstraat 18 in Maastricht kenmerkt zich door oudere woningen met een gevarieerde uitstraling. De straatjes komen allemaal uit op een winkelstraat die naar het centrum leidt. Het is in de directe buurt van het Sphinxs gebouw en de Muziekgieterij. In het pand van lijstenmaker Lenssen staat de deur al open.

Esthetisch betekent in overeenstemming met de schoonheidsleer. Synoniemen van het woord zijn ‘mooi’, ‘kunstzinnig’ en ‘elegant’. Het woord is afkomstig van ‘esthetica’, de filosofie van de schoonheid en de kunst. Dit is afkomstig van het oud-Griekse woord αισθησις, wat zintuiglijke waarneming en gevoel betekent.

 

Het is een prachtig tafereel dat we bij binnenkomst aantreffen. Op de vensterbank staan enkele cadeaus die Bryan bij de opening heeft mogen ontvangen. De LP ‘Buena Vista Social Club’ en een boek van K.P. Kavafis’ verzamelde gedichten staan naast een wijndoos met twee kristallen glazen. De zon maakt het tafereel tegen de achtergrond van een grote groene varen karakteristiek.

Zoe Schoonbrood

In gesprek met Bryan blijkt dat het werk valt te typeren in thema’s met een donkere kant van het leven. ”Het is een fictief kunstwerk dat ik creëer”, aldus Bryan. “Ook laat ik in mijn werk de grote steden of plekken op de wereld terugkomen. Gecombineerd met muziek is het een soort avant-garde stijl die ik in de loop der tijd heb ontwikkeld”. De uitstraling van de relatief grote kunstwerken zijn voelbaar. Wellicht dat die donkere kant en groot stedelijkheid verwijst naar de Onderstroom/Onderwereld en de naam van de expo Underneath.

“Ook deze ruimte, dit NU, krijgt zijn rimpels. Zo is altijd, altijd nieuw “. Dit staat te lezen bij een werk met de naam Reminisence 2004 collage. Door het werk in een mixed media in 2015 met plexiglas te combineren krijgt de herinnering en het gevoel in die tijd een volledig nieuw gevoel. Zoe Schoonbrood bezocht de Academie of Fine Arts in Antwerpen en kiest in haar kunst de kracht van het nu en het verlies van het gevoel bij de herinnering. Dat NU- moment heeft veel vernieuwende kracht en elke herinnering is authentiek.

Het is terug te vinden in werken van Zoe met een esthetische diepgang. De werken van Zoe nemen je mee in het gevoel van de kunstenares. Je voelt dat het haar creatie ooit is geweest en dwingt je als kijker tot afstand.

In het midden van de ruimt staat een grote glazen tafel met gekoelde drank en glazen. Het is een mooi kunstzinnig tafereel dat goed past bij de expositie. Patrick Winkelmolen is ter ere van de opening gevraagd als dj. Leonard Cohen en Nick Cave zullen zeker zijn langsgekomen vanmiddag bij deze inspirerende expositie door twee talentvolle kunstenaars.

 

 

De expo is te bezoeken tot 13 mei.